دسته‌بندی نشده

مجسمه و مجسمه سازی

مجسمه چیست ؟

مجسمه یا تندیس ، پیکره ای است ماندگار برای به نمایش گذاشتن و یادبودی از انسان های مهم . اما دامنه مجسمه ها محدود به انسان نیست و مجسمه های بسیار متفاوتی را میتوانیم در موقعیت های مختلف مشاهده کنیم . برای مثال مجسمه ای با طرح حیوانات یا اشیا .  مجسمه ابتدا توسط انسان بر روی سنگ و چوب تراشیده میشد و پیکره ای زیبا ساخته میشد. اما بشر هرچه جلوتر آمد هنر مجسمه سازی رشد کرد و راحت شد  بگونه ای که با انواع متریال ها و به کمک حتی دستگاه میتوان مجسمه ها را ساخت .

مجسمه چیست ؟

مجسمه در هنر نقش بسزایی دارد و یکی از زیباترین هنر ها بشمار میرود .و امروزه در خانه ای نیست که حداقل یک مجسمه وجود نداشته  باشد . چراکه به زیبایی خانه می افزاید.  مجسمه ها محدود به محل خانه نیست بلکه حتی در محیط های کاری محیط های عمومی و اجتماعی شما میتوانید انواع مجسمه ها را مشاهده کنید .

بیشترمجسمه هایی که در محیط های عمومی مشاهده میکنید اکثرا یادبود انسان های بزرگ وفرهیخته و مشاهیر هستند که یا مربوط به همان سرزمین یا سرزمین دیگر میباشند در حالیکه در منازل یا محل کار، مجسمه بیشتر نقش زیبا کننده دارد .

مجسمه سازی چیست ؟

مجسمه سازی یک فعالیتی است که طی آن یک نفر یا یک دستگاه پیکره ای را تراش میدهد یا اینکه به کمک قالب و تجهیزات مخصوص مجسمه سازی میکند . خالی از لطف نیست که چند تن از مجسمه سازان معروف دنیا را نیز بشناسید…

معروف ترین مجسمه سازان دنیا

از معروف ترین مجسمه سازان جهان میتوان میکل آنژ ، فیدیاس ، مایرون ،داوینچی ، دوناتلو ،برانکوژی ، برنینی ،مارسل دوشال ، هنری اسپنسر مور و… که در این مقاله سعی خواهیم بعضی از این مجسمه سازان معروف جهان را معرفی کنیم .

  •   میکل آنژ
 
  •     

احتمالا اسم میکل آنژ به گوش شما هم رسیده است .البته اسم کامل او “میکل ‌آنجلو دی لودوویکو بوئوناروتی سیمونی”  اهل ایتالیا میباشد ،هرچند خود را بیشتر اهل فلورانس میدانست ولی بیشتر بزرگ شده رم بود. البته هنر او تنها مجسمه سازی نبود بلکه نقاش  معمار و شاعر قرن 15 میلادی نیز بود .از معروف ترین آثار او  میتوان به مجسمه داوود و پیتا  و موسی اشاره کرد که حتما آنها را دیده اید . 

    فیدیاس

 

شاید فیدیاس را بالاترین پیکرتراش  یونان باستان میدانند که خالق آثار مهمی چون مجسمه زئوس و آتنا میباشد .مجسمه زئوس که جزء عجایب هفت گانه باستان بوده است توسط فیدیاس با طول و عرض 12متر در 6 متر در معبد المپیا که در یونان میباشد و یکی از مکانهای توریستی جهان است ، به پاس  بزرگ داشت زئوس ، خدای خدایان باستان ساخته شد .  هرچند امروزه آثاری کمی از معبد المپیا باقی مانده است . بنا بر روایاتی به علت زلزله این بنا تخریب شده و تنها ستونهایی و…  مانده است و طی روایاتی دیگر به دلیل مقابله با مجسمه پرستی به دستور یکی از پادشاهان این بنا تخریب شده است . 

لئوناردو داوینچی

از دیگر هنرمندان بزرگ جهان ن تنها مجسمه ساز بلکه نقاش و معمار و هم عصر میکل آنژ بوده ، لئوناردو داوینچی میباشد که مجسمه باقی مانده از او ، مجسمه مریم مقدس و کودک خندان است .  همچنین لئوناردو داوینچی خالق نقاشی های بزرگ دنیا از قبیل لبخند مونالیزا است . 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *